CRITERIS ACADÈMICS. ESTRUCTURA DE LA TITULACIÓ
La Universitat de Lleida ofereix, des del curs 2006-2007, la titulació de Diplomat/Diplomada Sènior en Cultura, Ciència i Tecnologia, per a persones més grans de 50 anys, amb l’objectiu de respondre a les necessitats de formació superior de col·lectius que s’havien mantingut allunyats d’aquest nivell educatiu per múltiples raons. La Universitat de Lleida va considerar en el seu moment que havia d’assumir aquesta responsabilitat amb el territori i els seus ciutadans i així ho ha vingut fent durant els últims anys.
En aquests moments, en els quals la UdL està impulsant un seguit de reformes importants i amb voluntat que siguin estructurals en la docència i la formació, tant en les titulacions oficials, com en els títols propis i cursos de formació contínua, aquesta titulació, tan especial, no podia ser menys, atès que la situació del seu context, en una conjuntura socioeconòmica molt determinada, ha sofert també modificacions que cal tenir presents.
En aquest marc, doncs, la UdL vol redefinir el títol de Diplomat i Diplomada Sènior en Cultura, Ciència i Tecnologia, amb l’objectiu de seguir donant resposta no només a la diversitat d’alumnat sinó també a les necessitats que ara mateix té aquest col·lectiu.
Per tots aquests motius, es dissenya una nova proposta formativa que s’exposa a continuació.
En primer lloc, s'afegeix a la denominació actual el terme ‘societat’, ja que el pla d’estudis incrementa de forma notable l’oferta de continguts en aquest àmbit. És, per tant, coherent i conseqüent donar plena visibilitat a aquest aspecte sense perjudici d’altres elements, que seguiran estant presents. Així, la nova denominació és:
El títol de Diplomat/da Sènior en Cultura, Ciència, Tecnologia i Societat continua articulant-se des dels plantejaments educatius i acadèmics de l’Espai Europeu d’Educació Superior, per la qual cosa els criteris pedagògics se centren en la figura de l’estudiant i en la seva tasca. Per aquest motiu, la unitat acadèmica bàsica és el crèdit ECTS (European Credit Transfer System), valorat en 25 hores de treball de l’estudiant. Aquesta valoració inclou totes les activitats que els estudiants han de desenvolupar: assistència a les classes, realització de pràctiques i treballs, lectures, sortides, estudi autònom i avaluació.
Així doncs, les matèries estan programades segons aquest criteri. En general, per al títol de Diplomat/da Sènior, es considera 3 crèdits com la mesura òptima d’una matèria quadrimestral, tot i que n’hi ha també de 6, d’acord amb certes característiques específiques.
Pel que fa a l’estructura de la titulació, es mantenen el cicle de quatre cursos acadèmics, cadascun dividit en dos quadrimestres.
El nombre total de crèdits que l’estudiant ha de cursar per tal de completar la titulació és de 144, dels quals cada curs n’haurà de fer fins a un màxim de 36.
DISTRIBUCIÓ DELS CRÈDITS | |||||
---|---|---|---|---|---|
DIPLOMAT/DA SÈNIOR | Curs | Obligatòries | Optatives |
Transversals Lliure Elecció |
Totals |
1r | 12 | 21 | 3 | 36 | |
2n | 6 | 27 | 3 | 36 | |
3r | 6 | 27 | 3 | 36 | |
4t | 15 | 18 | 3 | 36 | |
TOTALS | 39 | 93 | 12 | 144 |
L’estudiant ha de superar els crèdits obligatoris i optatius assignats a cadascun dels cursos, a més de 3 crèdits transversals/lliure elecció i altres 3 de lliure configuració (ja siguin crèdits d’acció social per curs i/o crèdits integrats i/o de llengües, com després queda explicat) per poder assolir un curs.
Les assignatures són sempre de 3 crèdits, tret dels Tallers d’Informàtica que en tenen 6. La unitat de mesura dels crèdits és de 10 hores presencials.
Pel que fa a la tipologia dels crèdits i la seva distribució al llarg dels quatre cursos, el pla d’estudis es configura com segueix:
Crèdits obligatoris
Conformen fins a un total de 39 crèdits, de continguts instrumentals i bàsics, i s’estructuren en:
a) Quatre assignatures per tal d’assolir les competències informàtiques i tecnològiques, a raó de 6 crèdits per curs, de primer a quart:
- Taller d’informàtica I
- Taller d’informàtica II
- Taller d’informàtica III
- Taller d’informàtica IV
b) Cinc assignatures considerades bàsiques, de 3 crèdits cadascuna, amb els següents continguts i a cursar en els períodes que s’indica:
Primer Curs:
- Taller d’escriptura creativa
- Metodologia del treball acadèmic
Quart Curs:
- Tècniques de comunicació oral
- Metodologia de la recerca i del treball en grup
- Taller de redacció i anàlisi de textos
En síntesi, el número de crèdits obligatoris que l’alumnat ha de cursar és de 15, d’assignatures bàsiques, més els 24 crèdits d’informàtica, que conformen els 39 crèdits obligatoris.
Crèdits optatius
L’estudiantat ha de cursar 93 crèdits d’assignatures optatives durant els 4 cursos.
Pel que fa a la tipologia i els continguts, els crèdits optatius són, al seu torn, de característiques diverses, com tot seguit s’explica:
a) Assignatures de 3 crèdits de temàtica variada (veure Pla d'Estudis). En aquest sentit, per al curs 2014-2015 i posteriors, la nòmina d’assignatures optatives del pla vigent fins al 2013-2014, seguiran sent susceptibles de ser activades, per tant, potencialment es manté el llistat d’assignatures optatives. Tanmateix, es revisaran els programes i les guies docents de les diferents assignatures que hagin de ser activades, per tal de millorar-les i actualitzar-les. Es promourà, en el futur, la incorporació d’altres de noves que puguin aportar innovació al pla, substituint les que hagin mostrat menys interès per part de l’estudiantat.
b) Dintre del grup dels crèdits optatius hi ha un altre conjunt d’assignatures específiques que es determinen com de configuració pròpia. L’estudiant haurà de cursar un mínim de 12 i fins a un màxim de 18 crèdits d’aquesta tipologia. Les diferents possibilitats d’aquest conjunt de crèdits són:
Crèdits transversals/Lliure elecció
Tal i com s’estableix en l’ordenació dels ensenyaments universitaris dels graus oficials, també aquesta filosofia ha estat per al Diplomat/da Sènior. Així, l’estudiant podrà obtenir reconeixement acadèmic en crèdits per la participació en activitats universitàries culturals, esportives, solidàries i de cooperació.
El pla d’estudis sènior contempla un reconeixement de fins a 12 crèdits sobre el total del pla d’estudis per la participació en les esmentades activitats, que hauran de tenir interès formatiu, cultural i esportiu. Es reconeixeran, dintre d’aquest grup, accions relacionades amb qüestions de gènere o de cooperació; també la participació i l’assistència a congressos, simposiums o jornades organitzades per la UdL; els cursos de la Universitat d’Estiu; o els de l’Aula Oberta i de formació contínua del Centre de Formació Contínua.
Les classes tindran lloc, de dilluns a dijous, en horari de tarda, entre les 16:00h i les 20:30h, depenent de la quantitat d'assignatures proposades per al mateix dia, encara que algunes de les activitats complementàries o de lliure elecció/transversals podrien tenir horaris diferents.
L’activitat presencial de les matèries de 3 crèdits serà de dues hores a la setmana, algunes, en dies alterns, i altres, en horari seguit. Només els Tallers d’Informàtica, degut a les seves característiques, tindrà una valoració de 6 crèdits, que impliquen 4 hores setmanals de classe, en dies alterns. La dedicació presencial total a la setmana dependrà del nombre d’assignatures que es cursi. Així, per regla general, un estudiant que cursi quatre assignatures, ja siguin aquestes optatives o obligatòries, tindrà una activitat presencial a la setmana d'entre 8-10 hores. El màxim d'activitat presencial ve marcada pel nombre màxim d'assignatures a matricular, un total de 10, la qual cosa suposarà una càrrega lectiva d'entre 20-22 hores setmanals.
El professorat dedicat a impartir classes en el Programa Sènior està conformat per docents que coneixen l’especificitat del col·lectiu al qual s’adrecen i configuren la seva metodologia pedagògica d’acord amb aquest criteri.
El perfil d’aquest professorat és el de docents que pertanyen al cos de la Universitat de Lleida, és a dir, als seus diferents departaments i procedents de totes les àrees implicades en la titulació.
La metodologia té en compte les característiques específiques de l’alumnat d’aquest Programa, tot i que això no suposa, en cap moment, que el rigor acadèmic i científic es vegi afectat.
Així doncs, el programa acadèmic està especialment orientat i adaptat a l’alumnat adult amb experiència viscuda. El professorat és plenament conscient d’aquest context pedagògic, raó per la qual tant les sessions teòriques com les pràctiques es desenvolupen considerant aquestes característiques i amb un alt nivell de interacció i participació per part de l’alumnat.
Els estudiants, en el moment de realitzar la matrícula, rebran una adreça de correu electrònic de la Universitat, que podrà també ser, per tant, una via de contacte entre estudiants i professorat.
A més, el Campus Virtual de la Universitat de Lleida serà una eina pedagògica més, mitjançant la qual els estudiants podran efectuar consultes al professorat en relació als continguts i els materials docents, trobar enllaços recomanats i/o bibliografia, així com realitzar qualsevol altra activitat que el professorat pugui proposar per aquest mitjà.
L’assistència és obligatòria i el professorat haurà d’avaluar-la, tot i que s’estableix un percentatge mínim d’assistència del 80%.
El sistema d’avaluació és el que contempla les activitats de l’alumnat de forma continuada, de manera que s’evitaran els exàmens finals i es fomentaran les pràctiques i treballs al llarg del curs.
Els estudiants que no hagin assistit o no hagin lliurat els treballs o les pràctiques demanades pel professorat no podran ser avaluats; tanmateix, el professorat tindrà la potestat de decidir els criteris d’actuació en aquests casos.
Algunes assignatures poden programar determinades sortides per tal de completar les pràctiques amb treballs de camp. Sempre que aquestes no estiguin subvencionades explícitament, s’ha de tenir en compte que poden comportar despeses suplementàries per a l’alumnat que hagi triat aquelles assignatures. Malgrat això, i davant circumstàncies especials (econòmiques, físiques), el professorat haurà de tenir activitats suplementàries que puguin substituir les sortides o treballs de camp.
Els estudiants que hagin superat els quatre cursos, és a dir, els 144 crèdits totals, tindran dret al títol de Diplomat/da Sènior en Cultura, Ciència, Tecnologia i Societat de la Universitat de Lleida.
El nombre de places per a cada nivell de curs és de 35 alumnes. En el cas que hi hagués més demanda, les places es cobririen mitjançant un sorteig.